donderdag 25 mei 2017

In Portugal: Lissabon en de Fishermens Trail (Rota Vicentina)

Portugal / Lissabon

Inmiddels zitten we in Portugal. Op de aankomstdag in Lissabon werd Benfica landskampioen. Eén groot feest in de stad! Op een groot plein was hèt feest met muziek. Het werd afgeschermd door dranghekken. Als je er in wilde, werd je gefouilleerd. Helaas maakten wij geen schijn van kans, omdat we net een gastankje hadden gekocht. Dan maar meegenieten vanachter de dranghekken. Filmpje: klik!
De volgende dag hebben we de oude binnenstad bezocht. Zeer de moeite waard!
Lissabon

Als je gebruik maakt van de metro kun je voor €6,40 een ticket kopen die 24 uur geldig is. Super makkelijk. We vonden het een relaxte stad. We hebben overnacht in Residencial Mocambique. Geen aanrader. Wat wel heel fijn was, dat ze voor ons een zak gedroogd eten ruim een maand hadden bewaard vanaf de eerste keer dat we daar logeerden.

Rota Vicentina - Fishermen's trail

Met de bus van Rede Express (uitstekende app, link: klik! ) zijn we naar het beginpunt van de Fishermen's trail in Porto Covo gereden. Een zeer luxe touringcar die er een kleine 3 uur over deed. We kwamen rond 20.30 uur aan. In het dorp zou een camping tegenover de bushalte zijn. Dit bleek een camperplaats te zijn. Toen we iemand van de camperplaats vroegen of hij wist waar de camping was, bleek het een Nederlander te zijn die het niet wist, maar voorstelde om onze tent vóór zijn camper neer te zetten, als zijnde vrienden van hun! Zeer vriendelijk! Toen we de tent hadden opgezet, stond de koffie klaar en daarna kwam de wijn op tafel. Heel gezellig en heel gastvrij! De volgende dag is Theo nog een eindje met ons meegelopen. Dit zijn mooie en waardevolle ontmoetingen.

Fishermen's trail

Vier foto´s van de Fishermen's trail

We zijn begonnen met het lopen van de Fishermen's trail. Een route langs de kust. Adembenemende uitzichten op kliffen, planten en vogels.
Op een gegeven moment zagen we een grote rots in de zee met daarop een ooievaar met 2 jongen. Een eindje verderop zat een slechtvalk te loeren op het moment dat hij zich zou kunnen vergrijpen aan de jongen. Op dat moment hebben wij niet gewacht. Op die zelfde dag waren we heel vroeg vertrokken rond 7 uur. De zon scheen al, maar de temperatuur was nog heerlijk fris. We keken beiden veel om ons heen naar de prachtige rotsformaties. Vanuit een ooghoek zag Marleen een redelijke boomwortel aan de kant van het paadje. Vanuit een reflex keek ze gefocust naar de 'boomwortel ' en zag..........dat ze haar wandelstok nog net niet in een slang had geprikt. Het scheelde nog geen 10 cm. De slang begon enorm te sissen en nam de aanvalshouding aan. Ze draaide zich om en duwde Hans naar achteren, die er eerst niks van begreep! Toen  we wat teruggelopen waren kroop hij langzaam weg. 😱
We hebben het opgezocht en het bleek een trapslang te zijn die tot de gladde slangen behoort. Gladde slangen zijn niet giftig, maar dat hij niet giftig was wisten wij toen nog niet! 😆

Vogels

Verder hebben we de afgelopen nachten de nachtzwaluw gehoord. Info: klik! Geluid: (heel dichtbij, moet je echt even beluisteren is zo bijzonder!) klik!,
de Moorse nachtzwaluw (info: klik!, geluid: klik!) De laatste was wel heel bijzonder, komt in Europa alleen in Spanje en Portugal voor. Vanmiddag een stuk of acht Bijeneters (info: klik!, geluid: klik!), ook altijd een mooie traktatie. Verder de Kleine Zwartkop (info: klik!, geluid: klik!) en de Blauwe Ekster (info: klik!, geluid: klik!).

Natuur

Net als in Nederland staat ook hier de natuur onder druk. Filmpje 1: klik! Filmpje 2: klik!

Ons leven

We genieten volop van het nomadische leven en staan regelmatig na een paar dagen wandelen, een dag of 2 op een camping.

Lekker luieren en heel gezond eten. De eerste weken aten we, achteraf gezien, te weinig en niet voedzaam genoeg. We merkten dat tijdens het lopen met bepakking. Nu eten we meer en eiwitrijk, dit heeft een positieve invloed op het wandelen. Inmiddels hebben we geleerd om minder eten mee te zeulen (scheelt al gauw een paar kilo), maar te eten wanneer we door een dorpje komen.
Daarnaast kan de zinderende hitte het knap zwaar maken. Het is midden op de dag al gauw tegen de 30 graden, daarom proberen we heel vroeg te vertrekken, uiterlijk 7 uur en stoppen dan rond 12 uur. Als het nodig is lopen we aan het eind van de dag nog een paar uur.

Via Algarviana

Morgen beginnen we met de Via Algarviana. Op deze route zijn er geen campings, dus wordt het wild kamperen en af en toe een accommodatie.