zondag 14 mei 2017

São Jorge en dan weer Pico.

São Jorge

Tijd om een nieuw stukje Azoren te verkennen: we vertrokken om 9.30 uur met de boot van Madalena (Pico) naar Velas (São Jorge). Flinke golven onderweg!

Regelmatig konden we de horizon niet meer zien, waar het lichaam van Marleen aardig tegen begon te protesteren. Na anderhalf uur hadden we weer grond onder de voeten.
Eerder die morgen had Marleen duidelijk het voorgevoel dat we op een camping zouden slapen! Op zich een bijzonder voorgevoel, omdat op de Azoren de campings pas 1 juni open zouden gaan.
Toch maar even bij de toeristeninfo van Velas geïnformeerd en.........ja hoor de camping was open! Filmpje: klik!
De tent lekker in het zonnetje opgezet. We kregen de sleutel van de keuken van de voetbalvereniging. Of de voetbalvereniging gebruikte de keuken van de camping. Dat was niet helemaal duidelijk. Filmpje: klik!

Ook op São Jorge hebben we weer een aantal prachtige wandelingen gemaakt, hoewel we vooral eerst moesten liften wilden we ergens fijn kunnen wandelen. Bussen rijden vaak maar 2 keer per dag. In de morgen van oost naar west en in de middag van west naar oost. Gelukkig was liften ook hier geen enkel probleem, we waren meestal binnen 10 minuten 'binnen'. Op een gegeven moment werden we zelfs gevraagd of we een lift wilden hebben, terwijl we gewoon van het uitzicht aan het genieten waren!

Al dagen waaide het enorm en op een gegeven moment kon de tent, na op Pico al het nodige geweld te hebben doorstaan, het niet meer aan en knapte er een tentstok. Op hetzelfde moment was er een prachtige regenboog, daar heeft Marleen toch eerst maar een foto van gemaakt, kwestie van prioriteiten stellen! 😉 De stok was daarna snel met een hulpstuk (pole-doctor) provisorisch gerepareerd.
Elke keer weer zijn we vol verwondering over de prachtige lavagesteentes. We kunnen er geen genoeg van krijgen.

Opnieuw Pico en daarna São Miguel

Na vijf dagen zijn we teruggegaan naar Pico. Op de laatste dag hebben we nog een hele indrukwekkende wandeling over lavavelden gemaakt. Filmpje: klik!

Voordat we de bush in gingen om te gaan slapen, hebben we in een klein plaatselijk café onze magen verwend met bier, koffie, een tosti ham/kaas en een omelet met door de kroegbaas zelf gebakken brood. Heerlijk!!!

De reis naar Lissabon verliep via São Miguel. Omdat we daar al om 10.00 uur aankwamen en de volgende dag pas om 13.00 uur verder zouden vliegen, hebben we voor één dag een auto gehuurd zodat we wat van het eiland zouden kunnen zien.
De caldera van Sete Cidades mislukte, omdat we geen hand voor ogen konden zien. We hebben wel een prachtige wandeling om het meer Lago Verde gemaakt. Dit is in de krater van Sete Cidades, die een doorsnede heeft van bijna vijf km. Filmpje: klik!
Tot slot zijn we nog naar de warm waterbronnen van Furnas gereden, bijna helemaal in het oosten.

Beheer...

Op de onderstaande foto zie je drie opvallende dingen:
1. De roze azalea's, door de mens op de eilanden geïntroduceerd;
2. De natuurlijke onderste laag bomen en struiken;
3. Kaalslag en gekapte bomen.

De Azoren waren in een ver verleden vrijwel geheel bedekt met bossen, nu is dat nog maar 10%. Door de landbouw en de woningbouw zijn de oorspronkelijke bossen bijna in zijn geheel verdwenen. In de plaats daarvoor werd de door ecologen niet bijster gewaardeerde Japanse ceder geplant, die zich echter prima thuis voelt op de Azoren, inmiddels al bijna de helft van alle bossen uitmaakt en gebruikt wordt om erosie tegen te gaan, regenwater vast te houden, schaduw geeft voor vee en gebruikt wordt voor het hout.

Veel van de oorspronkelijke natuur is dus gekapt en omgevormd tot weiland. De kilometers lange aangelegde hagen van hortensia's die dienst doen als windvangers lijken heel bijzonder, maar de prachtige natuurlijke en originele windvangers, bomen en struiken, zijn hierdoor gesneuveld.

Tenslotte

We kijken terug op een paar geweldige weken waarbij het gevoel van vrijheid en doen waar je zin in hebt een unieke ervaring was. We gaan dit voortzetten op de Rota Vicentina in Portugal!!!
Daarnaast houden we hele warme gevoelens over aan de zeer vriendelijke,  behulpzame en hartelijke mensen van Pico, Faial en Sao Jorge.

Noot:
1. Klik op de foto's om ze beeldvullend te krijgen.
2. Je kunt óók abonnee worden van ons YouTube kanaal!

Tips en wensen zijn welkom!
Veel lees plezier en tot de volgende keer!