zondag 23 april 2017

Onderweg: Faial en Pico

Faial

We zijn onderweg: afgelopen zaterdag zijn we met de boot naar Horta (Faial) gevaren en lieten daarmee Pico achter ons.
Zicht op Pico vanaf de veerboot naar Faial

Sjouwen

Na een heerlijk broodje en koffie verlieten we Horta en liepen we blij en vol goede moed de berg op richting de Caldera midden op het eiland. Onderweg hebben we nog een heerlijke powernap gedaan. Het wachten was op de zandpaden die zouden gaan komen, althans zo was onze verwachting. Na kilometers asfalt versleten te hebben was het dan zover, eindelijk een gravelpad. Wel aan weerszijden om geven met prikkeldraad. De omgeving bleef bestaan uit weiden met af en toe mooie, ondoordringbare bosjes. Na lang zoeken vonden we een plek om de tent op te zetten - we moesten daarvoor wel even een prikkeldraadje over. Het werd ook tijd want het begon te regenen! Urenlang!!! De hele nacht!!!! En de hele volgende dag!!!! Gelukkig hadden we ruim van tevoren onze paaseitjes gekookt, anders was dat feestje ook nog in het water gevallen (video: klik!) Voor de rest was alles nat en aan het eind van de dag waren we steenkoud, geen Caldera gezien en alleen maar in de mist en regen gelopen. De rugzakken waren inmiddels een paar kilo zwaarder vanwege de nattigheid en onze moraal was enigszins gedaald! Aan het eind van de dag zijn we gered door een gezinnetje uit Moskou! We konden een lift van ze krijgen naar Varadouro, aan de zuidwestkust van Faial.

Zicht op Ponta dos Capelinhos

Varadouro

We hebben heerlijk een kamer gehuurd. De gastvrouw was zo lief om ons een elektrische CV en een waterkoker beschikbaar te stellen. Hierdoor konden we onze gedroogde bonen met gedroogde paprika en gedroogde champignons in heet water laten wellen en verder laten garen onder de dekens! De natte tent en kleren konden weer drogen bij de elektrische CV. Even later kwam ze zeggen dat haar man ons wel naar de winkel wilde brengen met de auto 4 km verderop. We maakten dankbaar gebruik van dit lieve aanbod! Laat op de avond werden we verrast door een zeer merkwaardig katachtig geluid. Na zoeken in de onovertroffen vogel-app bleek het de Kuhls pijlstormvogel te zijn (geluid: klik!). Van deze soort leeft 4/5 van de populatie op de Azoren!

De volgende dag  kregen we een lift van een Zuid-Afrikaans stel en vervolgens van een local en kwamen we uit bij de lavavelden die ontstaan waren tijdens een vulkaanuitbarsting in 1957/1958. Een heel vissersdorp is toen onder de lava bedolven.
Door lavazand naar Ponta dos Capelinhos
Lopen op een deel van de Vulcão dos Capelinhos

De weg terug hebben we gelopen en prachtige bloemen gezien.
Blauwe winde

Aronskelk
Hottentotvijg

Wisselbloem

Wildkamperen op Pico, Azoren.
Wildkamperen op Pico, happen uit een blikje tonijn!
Woensdag gingen we naar Horta, voor de middagboot terug naar Pico. We kregen een lift van 3 werklui waarvan er 1 een oom heeft wonen in Hellevoetsluis, of all places ! Na de boottocht zijn we een stuk het binnenland ingelopen en na een tijdje zoeken naar een goed plekje hebben we onze tent opgezet. Bij gebrek aan verse vis hebben we ons tegoed gedaan aan een blikje tonijn!

De volgende dag zijn we verder getrokken. Ook hier, net als op Faial, toch voornamelijk tussen afgescheiden weilanden door, alleen nu door muurtjes opgebouwd van lavastenen. Ons slaapplekje was een gouden greep.

Wildkamperen op Pico

Eerst in de schemering weer een bijzonder vogelgeluid. De baltsvlucht van de houtsnip (geluid: klik!). Hierna de stilste nacht OOIT!
Terug in Madalena hebben we een kamertje in Residĕncia Mini Bela. Staat in geen enkele reisgids, niet op Booking.com maar is prima te doen: eenvoudig en goedkoop.

Morgen start onze week bij Espaçio Talassa: walvissen en dolfijnen van heel dichtbij!